Τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής, όπως καταγράφονται από τον επιστημονικό κόσμο
Η ομάδα του titroo ανέβασε το άρθρο πριν 2 χρόνια

olive-treeΓεια σας φίλες και φίλοι,

Αυτή την εβδομάδα παραθέτουμε τα πλεονεκτήματα της μεσογειακής διατροφής, όπως αυτά έχουν καταγραφεί μέσα από τις μελέτες των τελευταίων ετών. Οι έρευνες και οι μελέτες που έχουν δημοσιευθεί αποδεικνύουν ότι η μεσογειακή διατροφή αποτελεί την πιο υγιεινή διατροφή παγκοσμίως και οδηγεί στην απώλεια βάρους και στην αποφυγή σοβαρών καρδιοαγγειακών και άλλων παθήσεων.

 

 

Τι εννοούμε όταν λέμε μεσογειακή διατροφή;

 

Σίγουρα ο όρος μεσογειακή διατροφή είναι αρκετά δημοφιλής, αλλά τι πραγματικά εννοεί ο επιστημονικός κόσμος με αυτόν τον όρο;

Ο όρος “μεσογειακή διατροφή” παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τον Ancel Keys στη “Μελέτη των Επτά Χωρών”(Seven Countries Study). Στη μελέτη αυτή, ο Keys και η επιστημονική του ομάδα ερεύνησαν τη σχέση των καρδιακών/καρδιοαγγειακών παθήσεων με την διατροφή και τον τρόπο ζωής μεταξύ των πληθυσμών 7 χωρών: Ελλάδας, Ιταλίας, Ισπανίας, Νοτίου Αφρικής, Ιαπωνίας και Φινλανδίας. Το κοινό διατροφικό μοτίβο της Ελλάδας και της Ιταλίας, το ονόμασαν “μεσογειακή διατροφή”. Αυτή ήταν και η πρώτη μελέτη, που αναδείκνυε τα οφέλη της διατροφής αυτής1.

Στη συνέχεια πολλές μελέτες2,3 υπήρξαν γύρω από τη μεσογειακή διατροφή και σήμερα ο επιστημονικός κόσμος ορίζει ότι το διατροφικό μοτίβο της μεσογειακής διατροφής περιλαμβάνει:

olive-oil

  • Ελαιόλαδο καθημερινώς
  • Άφθονα Φρούτα και λαχανικά καθημερινώς
  • Ψωμί/δημητριακά καθημερινώς
  • Τυρί και γιαούρτι (γαλακτοκομικά προϊόντα) σε μικρή έως μέτρια ποσότητα καθημερινώς
  • Τροφές με άμυλο όπως ρύζι,ζυμαρικά και πατάτες, 3-4 φορές την εβδομάδα
  • Ψάρια και πουλερικά σε μικρές έως μέτριες ποσότητες 3-4 φορές την εβδομάδα
  • Κόκκινο κρέας (μοσχάρι, αρνί, κατσίκι κτλ), 2-4 φορές το μήνα
  • Γλυκά 4 φορές το μήνα

 

Επίσης η μεσογειακή διατροφή χαρακτηρίζεται από την καθημερινή άσκηση, την κατανάλωση νερού/υγρών ενώ αναγνωρίζει την αξία του κόκκινου κρασιού (1 ποτήρι την ημέρα 4-5 φορές την εβδομάδα) και συνιστά την ελαχιστοποίηση των επεξεργασμένων προϊόντων.

 

Μια δίαιτα βασισμένη στη μεσογειακή διατροφή είναι πλούσια σε διατροφικές ίνες, βιταμίνες, αντιοξειδωτικά, υδατάνθρακες και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα.

Από το 2010, η μεσογειακή διατροφή έχει ανακηρυχθεί μέρος της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO4.

Τι λένε όμως, οι πιο πρόσφατες έρευνες για τη μεσογειακή διατροφή;

salad-640x480

  1. Μειώνει τη πιθανότητα σοβαρού καρδιοαγγειακού επεισοδίου κατά 30%7.

  2. Μειώνει τη πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 κατά 52%8 και μπορεί να καθυστερήσει ή και να απομακρύνει την ανάγκη για φαρμακευτική θεραπεία στους ασθενείς που έχουν μόλις διαγνωστει11.

  3. Οδηγεί σε μεγαλύτερη απώλεια βάρους, έως και 300%, σε σχέση με τις δίαιτες χαμηλές σε λιπαρά9,10.

  4. Μελέτη έχει δείξει ότι η μεσογειακή διατροφή με ξηρούς καρπούς βοήθησε το 13,7% των ασθενών με μεταβολικό σύνδρομο να αντιστρέψουν την κατάσταση τους12.

  5. Μειώνει τη πιθανότητα καρκίνου έως και 12%5.

  6. Μειώνει τη πιθανότητα εμφάνισης οστεοπόρωσης6.

 

orange

Όπως βλέπετε, όλες οι έρευνες δείχνουν ότι η μεσογειακή διατροφή αποτελεί την πιο υγιεινή διατροφή παγκοσμίως, ήδη πολλά από τα οφέλη έχουν πιστοποιηθεί και καθημερινώς νέες έρευνες τη συνδέουν με πολλά περισσότερα. Στην Ελλάδα έχουμε την τύχη να βρισκόμαστε στο κέντρο αυτού του διατροφικού θησαυρού, ας μην χάνουμε λοιπόν την ευκαιρία να κάνουμε πιο υγιεινή τη ζωή μας.

Καλή εβδομάδα,

η ομάδα του Titroo

 
  1.  http://sevencountriesstudy.com/
  2.  A. P. Simopoulos (1991).«The Mediterranean Diets in Health and Disease».American Journal of Clinical Nutrition 54(4): 771.
  3.  C. S. Mantzoros (2009). Nutrition and metabolism: underlying mechanisms and clinical consequences. Springer
  4.  http://www.unesco.org/archives/multimedia/?s=films_details&pg=33&vl=Eng&id=1680&vo=2
  5.  http://www.nature.com/bjc/journal/v99/n1/full/6604418a.html
  6.  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17875296
  7.  Estruch R, et al.Primary Prevention of Cardiovascular Disease with a Mediterranean Diet. The New England Journal of Medicine, 2013.
  8.  Salas-Salvado J, et al.Reduction in the Incidence of Type 2 Diabetes With the Mediterranean Diet: Results of the PREDIMED-Reus nutrition intervention randomized trial.Diabetes Care, 2011.
  9.  Esposito K, et al.Effect of a Mediterranean-Style Diet on Endothelial Dysfunction and Markers of Vascular Inflammation in the Metabolic Syndrome. The Journal of the American Medical Association, 2004.
  10.  Shai I, et al.Weight Loss with a Low-Carbohydrate, Mediterranean, or Low-Fat Diet. The New England Journal of Medicine, 2008.
  11.  Esposito K, et al.Effects of a Mediterranean-Style Diet on the Need for Antihyperglycemic Drug Therapy in Patients With Newly Diagnosed Type 2 Diabetes. Annals of Internal Medicine, 2009.
  12.  Salas-Salvado J, et al.Effect of a Mediterranean Diet Supplemented With Nuts on Metabolic Syndrome Status. JAMA Internal Medicine, 2008.
Γράψτε μας παρατηρήσεις!
Στείλε το!