Ρίχνοντας φως στο Διαβήτη
Η ομάδα του titroo ανέβασε το άρθρο πριν 9 μήνες

Την εβδομάδα αυτή ο διατροφολόγος-διαιτολόγος Γιώργος Γιαγκίδης λύνει απορίες για τον Σακχαρώδη Διαβήτη.

Τι είναι ο σακχαρώδης διαβήτης;

Ο σακχαρώδης διαβήτης γενικά ορίζεται ως μια κατάσταση αδυναμίας ελέγχου του σακχάρου ( γλυκόζης ) του αίματος .

Ποιες οι κύριες μορφές του;

Στο Σ. Διαβήτη τύπου Ι έχουμε ανυπαρξία της ορμόνης ινσουλίνης , λόγω των κατεστραμμένων β - κυττάρων του ήπατος που την εκκρίνουν (ινσουλινο - εξαρτώμενος), ενώ Σ. Διαβήτη τύπου ΙΙ έχουμε όταν υπάρχει αντίσταση του οργανισμού στην δράση της ινσουλίνης (μη ινσουλινο - εξαρτώμενος). Βέβαια υπάρχουν και άλλες υπομορφές της χρόνιας νόσου, ωστόσο αρκετά σπάνιες.

1

Κύριες διαφορές Σ. Διαβήτη τύπου Ι – τύπου ΙΙ

Πέρα των προαναφθερθέντων ο Σ. Διαβήτης τύπου Ι αποτελεί αυτοάνοσος, εμφανίζεται στη νεανική ηλικία, εξαρτάται σε μικρό επίπεδο από την κληρονομικότητα, χρειάζεται χορήγηση ινσουλίνης (συνήθως με υποδόριες
ενέσεις) και έχει δύσκολη διαχείρηση της γλυκαιμίας (συχνές υπογλυκαιμίες).

Ο Σ. Διαβήτης τύπου ΙΙ είναι επίκτητος (κυρίως μέσω κακής διατροφής και παχυσαρκίας), εμφανίζεται μετά τα 40, εξαρτάται περισσότερο από την κληρονομικότητα, βελτιώνεται με αλλαγές στον τρόπο ζωής και φαρμακευτική αγωγή, ένω είναι αρκετά ευκολότερα διαχειρίσιμος.

Επίσης διαφέρουν αρκετά στην συμπτωματολογία και είναι χρόνιες καταστάσεις ταυτόχρονα, δηλαδή το άτομο παραμένει διαβητικό στο σύνολο της ζωής του.

 ουσιαστικά το άτομο καλείται να ακολουθήσει ένα υγιές διατροφικό πρότυπο, όπως ούτως ή άλλως θα όφειλε, με ελάχιστες και απλές διαφοροποιήσεις.

Ο Σακχαρώδης διαβήτης σήμερα

Παγκοσμίως κατά το 2016 εκτιμήθηκε ότι 422 εκατομμύρια άνθρωποι έπασχαν από σακχαρώδη διαβήτη, με τον Σ.Δ τύπου 2 να καλύπτει περίπου το 90% των περιπτώσεων. Η ανοδική του τάση είναι ραγδαία αν σκεφτούμε πως το 1980 υπήρχαν 108 εκ. περιπτώσεις και το 2013 382 εκ, καθιστώντας το Σακχαρώδη Διαβήτη ως μια από τις μάστιγες της εποχής. Τέλος, αποτελεί την 8η συχνότερη αιτία θανάτου στον κόσμο.

Στόχος διαβητικού

Στόχος του διαβητικού είναι η υιοθέτηση μιας σωστής διατροφικής συμπεριφοράς και η γνώση πάνω στη σχέση σακχάρου – δόσεων ινσουλίνης.

Γιατί ο διαβήτης είναι μια αντιμετωπίσιμη κατάσταση τόσο ως προς την πρόληψη και τη διαχείριση;

Διότι ουσιαστικά το άτομο καλείται να ακολουθήσει ένα υγιές διατροφικό πρότυπο, όπως ούτως ή άλλως θα όφειλε, με ελάχιστες και απλές διαφοροποιήσεις.

Τα πρέπει και τα δεν πρέπει του διαβητικού επί του τρόπου ζωής και διατροφής

  • Τακτική φυσική δραστηριότητα (150 λεπτά ανά εβδομάδα περίπου) .
  • Αυξημένη κατανάλωση Φρούτων (Με φλούδα και όχι τόσο φρέσκων χυμών και ακόμη λιγότερο χυμών εμπορίου) , λαχανικών , οσπρίων , προϊόντων δημητριακών ολικής άλεσης και σίκαλης (Ψωμί ,μακαρόνια, ρύζι ολικής άλεσης) και γαλακτοκομικών χαμηλών λιπαρών .
  • Μείωση ζαχαρούχων τροφίμων και προϊόντων (π.χ. αναψυκτικά και κρουασάν) και εναλλακτική χρήση τεχνητών γλυκαντικών, όπως η Σουκραλόζη, αν είναι επιθυμητό (μιλήστε με διαιτολόγο). Μείωση ακόμη άσπρου αλεύρου . Προκαλούν υπεργλυκαιμία .

  • Μείωση προϊόντων κακού λίπους (π.χ. Αρνί, μοσχάρι, βούτυρο) και αύξηση καλού λίπους (Ελαιόλαδο, ξηροί καρποί, ψάρια ειδικά λιπώδη, στήθος κοτόπουλου, χοιρινό, γαλοπούλα), καθώς συμβάλουν στον έλεγχο του σακχάρου και του σωματικού βάρους .
  • Υιοθέτηση κατανάλωσης ≤2 μερίδες ψαριού και ιδιαίτερα λιπώδους ανά εβδομάδα για πρόσληψη Ω-3 λιπαρών οξέων .
  • ≤ 1 ποτό ανά ημέρα για γυναίκες, ≤ 2 ποτά ανά ημέρα άνδρες πάντα με ταυτόχρονη κατανάλωση φαγητού για αποφυγή υπογλυκαιμίας και ποτέ πριν τον ύπνο λόγω πρόκλησης νυκτερινής υπογλυκαιμίας .
  • Απώλεια σωματικού βάρους (περισσότερο σε Σ . Διαβήτη ΙΙ) με ορθή διατροφή και γυμναστική .
  • 3 κύρια γεύματα ( Πρωϊ , μεσημέρι , νωρίς το βράδυ ) και 2–3 σνάκ τρώγωντας αργά για καλύτερη πέψη και μείωση πείνας. Όχι όμως τσιμπολογήματα και καλύτερα να μην γίνεται κατανάλωση τροφίμου αργά τη νύχτα  Νυκτερινή υπεργλυκαιμία .
  • Γνώση πάνω στα ισοδύναμα τροφίμων, τον γλυκαιμικό δείκτη και τις δόσεις ινσουλίνης με κάθε μερίδα υδατανθράκων (θέματα τα οποία διευκρινίζονται με το διαιτολόγο καλύτερα).

2
Έτσι λοιπόν ο διαβητικός οφείλει να επιλέγει περισσότερο τρόφιμα χαμηλού και μέσου γλυκαιμικού δείκτη, όπως και να αποφεύγει αυτά του υψηλού, για τη βέλτιστη γλυκαιμία και διατροφική πρόσληψη (τρόφιμα χαμηλού και μέσου Γ.Δ ꜛ Διατροφική αξία σε σχέση με τα υψηλού).

3


giagkidisΟ Γιώργος Γιαγκίδης εργάζεται ως ιδιωτικός διαιτολόγος – διατροφολόγος στη Θεσσαλονίκη και αρθρογραφεί στο προσωπικό του ιστολόγιο euzhn16.wordpress.com. Περισσότερα στην προσωπική του σελίδα στο facebook.

 

 

 

φιλικά,

  1. WHO, Top 10 causes of death worldwide, 2017.
    K.V. Brunt | R. Pedersini, Recent Diabetes Research and Clinical Practice Articles, 2017
  2. Macdonald IA, A review of recent evidence relating to sugars, insulin resistance and diabetes, 2015.
  3. Lei SF, Yang DH, Wang MW, A historic study that opened a new chapter in nutritional science, 2015.
  4. Vaidya A, Cui L, Sun L et al, A prospective study of impaired fasting glucose and type 2 diabetes in China: The Kailuan study, 2015

 

 

Γράψτε μας παρατηρήσεις!
Στείλε το!